GL Pla de l'Estany

Intridueix alguna parula del títol a cercar
Introdueix paraules que vulguis cercar al text
Títol Text
Sortida botànica a les platges de la Fonollera- Gola del Ter (Torroella)

Sortida botànica a les platges de la Fonollera- Gola del Ter (Torroella) per identificar la vegetació dunar i de maresma.

La durada del recorregut serà d'aproximadament, 4 hores. Ens trobarem a les 8,30 a l'aparcament del Condis de Banyoles https://goo.gl/maps/NYzoN4eMKQ6uiCah7, o a les 9,30 a l'aparcament de la Fonollera, passat l'hotel Clipper, Carrer del Martinet(Torroella). https://goo.gl/maps/WgkJxBUsWwPsQiF4A.

LA SORTIDA SERÀ PEL PROPI COMPTE I RISC.

Puig Sant Martirià

El Puig Sant Martirià està situat al nordest de l’Estany de Banyoles, a uns 240m d’altitud. Al cim del turó es poden observar les ruïnes del Convent Vell, una ermita del s.XVII dedicada a aquest Sant, que és el patró de Banyoles. També hi ha la Creu de Fusta sobre una base de pedra, des d’on es pot gaudir d’una extraordinària vista panoràmica de l’estany de Banyoles i les muntanyes que l’envolten, com ara Sant Patllari i Rocacorba a l’est i les Gavarres al sud. A la nostra esquerra veiem la silueta del massís del Montgrí que separa les planes de l’Alt i Baix Empordà i mirant cap al nord se’ns obra una magnífica perspectiva del Pirineu i Prepirineu amb el Canigó al fons i la Mare de Déu del Mont a primer terme. Tenim, doncs, una immillorable imatge de 360 graus des d’aquest petit mirador.

La ruta que proposem és d’uns 2,5km i surt de l’antic mirador de l’Estany, al costat de la carretera, on hi ha espai per deixar els cotxes. Agafem el camí que ens porta al Puig i seguint la ruta que assenyalem al mapa, baixarem per uns caminets, passant per diverses feixes, fins a trobar el camí de pujada, just darrera del cementiri de Banyoles, i que ens tornarà al lloc d’origen.

Si es prefereix fer una volta més curta, es pot anar fins el cim del Puig pel camí de la dreta i tornar a l'aparcament per l’esquerra, una ruta que no fa més de 1km en total.

Convent Vell
                    Sant Martirià, patró de Banyoles, al Convent Vell

Miànigues, Porqueres

El poble de Miànigues forma part del municipi de Porqueres i consta d’uns petits nuclis de població i d’algunes masies disseminades, que en total no arriben al miler d’habitants.

L‘itinerari de Miànigues és una ruta circular d’uns 5km, que no presenta cap dificultat. Comença a l’aparcament del camp de fútbol de Porqueres i al cap d’uns 100 metres, s’ha de girar a la dreta per pujar al veïnat on es podrà observar l’església parroquial de Sant Romà de Miànigues. S’ha de seguir recte i continuar per un caminet que ens portarà a una bifurcació. Hem d’anar a l’esquerra i pujar un trosset fins arribar a Can Campolier. Aquí es pot agafar un caminet que fa baixada i que ens portaria altre cop al punt d’origen, una bona opció per qui vulgui fer la volta més curta. Seguint la nostra ruta cap a la dreta, passarem per altres masies, camps de conreu i finalment arribarem a un bosquet de roures i alzines. Hem d’anar cap a la dreta, deixant el bosquet a la nostra esquerra. Més endavant trobarem una bifurcació, agafarem el camí de l’esquerra, sempre vorejant el bosquet i arribarem finalment al barri de La Bóbila de Camós. Atravasserem la placeta, girarem a l’esquerra i baixarem un carrer fins a un caminet que, després d’uns 5 minuts de pujada i girant a la dreta, ens portarà al lloc d’inici.

església de Sant Romà de Miànigues

Per qui estigui interessat, de les plantes que hem trobat a aquesta ruta, n’hem fet un  recull de les que us poden servir per fer la ratafia que, tradicionalment, es fa pels volts de Sant Joan. Aquestes plantes les veureu a l’apartat ‘Mapa etno’

Flora Catalana col·labora amb la sortida naturalista del GNO

EL GNO (Grup Ecologista d'Osona) organitza una sortida que es farà conjuntament amb Flora Catalana. La sortida consistirà en un recorregut botànic en un indret amb diferents tipologies de boscos i de prats de la muntanya mitjana on s’aprendrà a identificar les espècies més característiques. Es comentaran les particularitats i els requeriments ecològics d’aquestes plantes.

Per més informació i inscripcions, vegeu: http://www.gno.cat/event/flora-i-vegetacio/

Passejada botànica entre Vilert i Espinavessa

Data: dissabte 4 de maig de 2019

Sortida Botànica Festa Major Porqueres 2019

Us comuniquem que el Grup Local del Pla de l'Estany de Flora Catalana, farà una sortida botànica pels volts de Miànigues en el marc de la Festa Major de Porqueres el DISSABTE (no el diumenge com en d'altres anys) dia 18 de Maig. Ens trobarem a les 9 del matí a l'aparcament del camp de futbol de Porqueres.

La passejada durará 3 hores i mitja aproximadament i és de dificultat baixa.

Estany de Banyoles

VOLTA A L’ESTANY DE BANYOLES

La ruta és pràcticament tota plana i té un recorregut d’uns 7km.

Hi ha diversos llocs que poden servir com a punt de sortida i d’arribada: l’aparcament del Parc de la Draga (amb zona de picnic i WC), la placeta davant de l’església de Porqueres, o qualsevol punt de la banda est i sud de l’estany on hi trobareu zones d’aparcament, bars i restaurants.

església Porqueres
                    Església Santa Maria de Porqueres (s.XII)

L’origen de l’estany és tectònic i també càrstic. A més a més d’algunes rieres que aporten aigua superficialment, la major part de l’aigua prové de filtracions subterrànies a través de terrenys calcàris de més al nord. L’estany es va formar fa uns 250.000 anys, però la conca lacustre encara està activa. Entre els diversos estanyols i llacunes que hi ha pels voltants, un d’ells, l’estanyol Nou, es va formar tot just l’any 1978.

N’hi ha d’altres ben a prop com ara l’estanyol del Vilar, situat entre l’església de Santa Maria de Porqueres i el paratge dels Desmais, l’estany vermell, les llacunes de Can Morgat i l’estany de la Cendra, que es troba a un caminet darrera la Font Pudosa.

pesquera
                                una de les típiques pesqueres

A la banda est de l’estany, zona urbana, és on s’hi poden veure les típiques pesqueres, petites construccions edificades a mitjans del segle XIX, d’ús privat i que actualment formen part del conjunt paisatgístic de l’estany.

Sortida botànica Vilert-Espinavessa

Us informen que Flora Catalana del Pla de l'Estany farà una passejada botànica el proper dissabte dia 4 de Maig per les ribes del Fluvià entre Vilert i Espinavessa. Tindrà una durada de aproximadament 3 hores i mitja. Dificultat baixa. Hi haurà 2 punts de trobada, el primer, a les 9 hores a l'aparcament del Condis de Banyoles https://goo.gl/maps/bqWfoMFC3M7cTKQ69, i el segon a les 9,30 hores a la gravera entre Vilert i Espinavessa  https://goo.gl/maps/XTaYU3bHLJD8FPy9A .

LA SORTIDA SERÀ PER PROPI COMPTE I RISC.

Passejada botànica a la serra d’Altrera (Vilarnadal, Alt Empordà)

El proppassat dissabte 13 d’abril de 2019, el grup de FloraCatalana del Pla de l’Estany va realitzar una sortida al poblet altempordanès de Vilarnadal, durant la qual es van visitar la serra d’Altrera i el rec Madral.

Va resultar una passejada molt profitosa al llarg de la qual es van poder veure més de 200 espècies diferents de plantes. Un dels objectius de la sortida era observar i distingir els representants de la família de les Cistàcies, així com les nombroses espècies de lletereses o herbes de llet que es fan a la zona. En els conreus i erms es va poder gaudir del cromatisme dels ulls de bou (Chrysanthemum segetum), les agrelles bordes (Rumex bucephalophorus) i les ballarides (Hypecoum procumbens). Així mateix es van poder observar un bon grapat de compostes espinoses, com la calcida blanca (Galactites tomentosa), la llobacarda (Cirsium vulgare) i els cards de burro (Carduus pycnocephalus), algunes d’elles amb reconegudes propietats medicinals, com el card beneit (Cnicus benedictus).

Com a curiositat, comentar la troballa a l’inici del recorregut de les gales produïdes pel coleòpter Pericartiellus durieui que es formen als pecíols de les fulles dels barretets o tasses de jueu (Umbilicus rupestris).

Passejada botànica a la serra d’Altrera (Vilarnadal, Alt Empordà)