Sortida botànica a Biure (Alt Empordà)

Títol de la notícia
Data de la notícia
16/06/2021
Notícia

El dia 5 de juny el grup de Flora Catalana del Pla de l'Estany va organitzar una ruta botànica al poble empordanès de Biure. Un total de 15 persones ens vàrem trobar per volts de les 9 del matí per fer una ruta circular que recorria el sector nord del terme municipal.

A la primera part del recorregut vam seguir el marge dret el curs del riu Ricardell per observar algunes de les espècies llenyoses més característiques dels boscos de ribera de terra baixa des de la ximbla o aloc (Vitex agnus-castus) fins al vern (Alnus glutinosa), així com elements de les bardisses i dels herbassars humits o frescals. En aquesta zona vam trobar també retalls d’alzinar i parets de pedra seca ombrejades on creixien tasses de jueu (Umbilicus rupestris) i diverses falgueres.

Prenent el camí Vell de Can Barris ens vam enfilar cap a les Muleres i Rocalba. La diversitat geològica del territori, amb una barreja de materials silicis i calcaris, va permetre poder observar un bon grapat de plantes que formen part de les brolles de romaní i bruc d’hivern, com la maleïda (Linum tenuifolium), la sanadella (Stipa offneri) o la campanera cabdellada (Convolvulus lanuginosus) i de les brolles d’estepes i brucs, com els caps d’ase (Lavandula stoechas) o l’heliantem tacat (Helianthemum guttatum). Al replans rocosos destaca la presència de diferents crespinells, així com plantes bulboses com el marcet (Dipcadi serotinum) i el lliri de Sant Bru (Anthericum liliago) que es trobaven en plena floració. El pas del foc l’any 2012 encara es fa evident en l’escorça de les sureres i els nombrosos pins blancs tombats.

De tornada al poble vam recórrer l’obaga de Rocalba, on s’hi refugien algunes plantes pròpies de les joncedes, i al llarg de les vores del camí de Capmany vam poder observar diferents espècies ruderals i arvenses que ocupaven els marges i els erms pasturats.